مختصر درباره ی میکروجت 
اطلاعاتی مختصر درباره ی میکروجت
بنا به درخواست یکی از دوستان که در مورد میکروجت سوال داشتند این پست را به پاسخ ایشان اختصاص دادم.در مورد محفظه ی احتراق و کمپرسور هم مطالب بیشتری خواهم نوشت البته به همراه تصاویر مستند و اطلاعات بیشتر. اگر قسمتی از مطالب را متوجه نمیشوید لطفا عین نوشته را بیان کنید تا منظورم را در آن جمله راحتتر بیان کنم و توضیح بیشتری برای شما بنویسم.


به تمامي دوستاني كه تصميم به كار گرفته اند پيشنهاد ميكنم قبل از شروع کاری با من مشورت کنید. من در این زمینه تجربه ی کافی دارم. ابتدا توصیه های بسیار مهمی در زمینه ساخت و طراحی برای همه ی اشخاصی که قصد این کار را دارند میکنم که بیشتر از روی تجربه است. پس خوب بخوانید.

  • در اولین قدم از انجام طراحی و ساخت جت هدف خود را مشخص کنید.هدفتان از ساخت یک میکروجت چیست؟
  • آیا برای سرگرمی این کار را دنبال میکند یا به آن علاقه ی دارید و یا برای چیزهای دیگر؟
  • این کار نیازمند هزینه است پس آنرا به نسبت علاقه ی خود در نظر بگیرید.
  • برای طراحی حتما باید تجربه یا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.
  • تصمیم یا کارهای خود را از دوستانی که به آنها اعتماد ندارید پنهان نگه دارید.
  • سعی کنید با افرادی در این زمینه صحبت کنید که به شما انرژی و قوت میدهند نه افرادی که به تمسخر میپردازند( البته این نوع رفتار نشان دهنده ی عدم اعتماد به نفس و عدم شناخت کافی است که آنها دارند)
  • قبل از انجام هر کاری سعی کنید آنرا با یک فرد آگاه و با تجربه در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.
  • هیچگاه برای طرح های غیر اصولی هزینه نکنید چون ریسک بالایی دارد.
  • ساخت و آزمایش یک میکروجت در حد خود خطرناک بوده، مخصوصا برای افراد ناآشنا با این اصول و حتی احتمال مرگ وجود دارد. پس هیچوقت چنین ریسکی نکنید.

و حال پاسخ به سوال :
قطعات مورد استفاده در میکروجت ها به کاربرد موتور بستگی دارد.مثلا ممکن است میکروجت برای مصارف هواپیمای مدل، بالگرد مدل، استفاده درمینی اتومبیل وغیره باشد که هر کدام طراحی متفاوتی دارد. تقریبا در همه ی میکرو جت ها از کمپرسور گریز از مرکز استفاده میشود چون همانطور که عرض کردم هم وزن کمی دارند و هم ارزان تر ساخته میشوند. بعد دارای دو مرحله دیفیوژر هستند که در آینده نحوه ی ساخت آن را توضیح خواهم داد و سپس محفظه ی احتراق که باز به کاربرد موتور بستگی دارد. در موتورهای مختص هواپیمای مدل از نوع حلقه ای و در موتورهایی که از شفت آنها استفاده میشود از نوع can استفاده میشود. در قسمت محفظه ی احتراق عکسی از محفظه ی احتراق یک میکروجت قرار داده ام. بعد هم که توربین ( یک واحد توربین ) قرار دارد و خود توربین با توجه به استفاده موتور، در موتوربه کار برده میشود که نیاز به توضیح فراوان دارد. چون در مورد توربینها تا به حال مطلبی ننوشتم کوتاه توضیح میدهم. در توربین های مورد استفاده بعد از محفظه ی احتراق can از توربین مرکز گرا استفاده میشود که نحوه ی کار آن تقریبا مشابه و معکوس کمپرسور گریز از مرکز است و بیشتر در موتورهایی که از شفت آنها استفاده میشود کاربرد دارد. نوع دیگر توربینی است که در آنها بیشتر بر تولید تراست (نیروی جت جلوبرنده ) توجه شده است و شبیه کمپرسور محوری است. توضیح بیشتر درباره ی توربینها را به مطالب بعدی اختصاص میدهم.


در یک میکروجت قطعات خیلی زیادی وجود ندارد. به غیر از اطلاعاتی که تا کنون در سایت قرار دادم سیستم های دیگری نیز وجود دارند که بدون آنها هیچ موتوری کار نمیکند. مانند سیستم روغنکاری ، خنک کاری ، انتقال قدرت و جرقه وغیره که درباره ی همه ی آنها مطلب خواهم نوشت.

نوشتـه شده توسـط فــرزاد رنجبــر در سه شنبه 2 اسفند1384 و ساعـت 11:51 PM |

پاسـخ به سـوالات | همکـاری و ارتباط | آرشيـو تمام مطـالب | صفحـه نخست | PDF دانلـود کتـاب و
 

Copyright © 2006-2007 - Web Designer: Farzad Ranjbar. For problems or questions regarding this Website, contact us ( bloriant-at-gmail.com)